Dbanie o stan ogumienia we własnym aucie nie sprowadza się wyłącznie do kontroli poziomu ciśnienia wewnątrz opon, stanu bieżnika oraz ich wymiany z letnich na zimowe na odpowiedni okres. Niezwykle istotną kwestię stanowi sam wybór opon, o którym nie powinien decydować przypadek. Oszczędzanie odbija się na bezpieczeństwie, a nieprawidłowe właściwości na komforcie i radości z jazdy.

Symetryczne, asymetryczne czy kierunkowe?

Bieżnik na oponie może układać się w różny sposób i na tej podstawie wyróżniamy ogumienie symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Na czym polegają różnice? W pierwszym przypadku wewnętrzna strona bieżnika stanowi odbicie lustrzane zewnętrznej. W przypadku opon asymetrycznych tak nie jest – strona wewnętrzna zapewnia stabilność na suchej nawierzchni, zewnętrzna odprowadza wodę. W oponach kierunkowych bieżnik ma kształt jodełki.

Opony symetryczne w ten sposób zapewniają niższe zużycie paliwa i wolniejszą degradację bieżnika, jednak zwłaszcza na mokrej nawierzchni wydłuża się droga hamowania pojazdu, a pokonywanie zakrętów staje się trudniejsze. Konstrukcja opon asymetrycznych niezależnie od nawierzchni eliminuje te wady, ale auto może odznaczać się wyższym spalaniem. Dobrą przyczepność daje ogumienie kierunkowe – mniej żywotne, ale cenne przy intensywnej jeździe, ułatwiające hamowanie i przyspieszanie. Wybór odpowiedniego ogumienia musi więc zależeć od preferencji kierowcy.

Pochodzenie opon

Wiele osób rozważa zakup opon używanych jako tańszej alternatywy. To błąd! Nawet jeśli bieżnik wciąż jest w dobrym stanie, pochodzenie ogumienia nie jest do końca znane. Ponadto było ono prawdopodobnie wykorzystywane w aucie o innych parametrach, co znacznie pogorszy właściwości jezdne. Nie warto także inwestować w ogumienie nieznanych, chińskich marek. Te mieszanki charakteryzują się szybszym zużyciem bieżnika, a opony mało precyzyjnym wykonaniem.

Indeks prędkości

Przy wyborze opon poza ich rozmiarem należy zainteresować się indeksem prędkości. Jego wartość określa prędkość, z jaką maksymalnie może poruszać się auto na tym ogumieniu i należy dostosować je do maksymalnych osiągów maszyny. W przeciwnym razie możliwy jest nawet wybuch opony w trakcie jazdy z wyższą prędkością, co doprowadzi do sytuacji krytycznej.

Energooszczędność

Trend, by oszczędzać energię – w tym przypadku paliwo – nie ominął również opon. Od pewnego czasu na rynku znajdziemy opony ekologiczne, które charakteryzują się niższym oporem toczenia, a więc mniejszym zużyciem paliwa i niższa emisją CO2. Być może te mało elastyczne mieszanki nie spowodują problemów w trakcie powolnej jazdy po mieście, ale na trasie możemy odczuć trudność przy wchodzeniu w zakręty, przyspieszaniu i hamowaniu.

Opony oznakowane czy uniwersalne?

Kierowcy, którzy pragną, by ich maszyna osiągała swój optymalny potencjał, powinni rozważyć zakup opon znakowanych. Są one nie tylko dopasowane do auta rozmiarem oraz innymi parametrami, ale także projektowane wraz z kolejnymi modelami aut i im dedykowane. Dobrym przykładem jest seria oznakowanych, homologowanych opon Pirelli P Zero, która po debiucie na torze wyścigowym w latach 80. szybko rozprzestrzeniła się wśród aut seryjnych. Obecnie nie dotyczy to wyłącznie aut sportowych, ale także spotykanych na drogach wygodnych sedanów. Zastosowanie tego rodzaju ogumienia, które cechuje się doskonałą precyzją wykonania, sprawi, że poprawią się osiągi auta. To także gwarancja niezawodnego działania elektroniki i układów wspomagających hamowanie. Opony dedykowane autom premium projektuje się także, uwzględniając upodobania ich właścicieli, co nie pozostaje bez znaczenia.

[Głosów:16    Średnia:3.4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ