Jakie są typy płynów chłodzących? Czy kolor ma znaczenie?

Wymiana płynów chłodzących to dla wielu kierowców nie lada wyzwanie. Wątpliwości budzą kolory płynów, rodzaje oraz możliwości ich mieszania. Niektóre obawy są uzasadnione, inne stanowią mit. Sprawdźmy, jak właściwie uzupełniać płyny chłodzące.

Rodzaje płynów

Na rynku istnieją trzy główne rodzaje płynów. Pierwszy z nich to tzw. IAT, należy do grupy płynów stworzonych w oparciu o dodatki antykorozyjne pochodzenia nieorganicznego. Cechują się one niską żywotnością. Należy je wymieniać co dwa lata. Płyny wykorzystujące technologię IAT stosuje się zazwyczaj w starszych autach. Dwa pozostałe płyny to, te, które wykorzystują technologię HOAT i OAT. W przeciwieństwie do płynów IAT zawierają one dodatki organiczne. Są to produkty o zwiększonej żywotności i w tym aspekcie znacznie górują nad tymi pierwszymi. HOAT i OAT wymagają bowiem uzupełnienia co pięć lat.

Czy płyny można mieszać?

W przypadku możliwości mieszania płynów narosło wiele mitów i fałszywych zakazów. Najbardziej rozpowszechniany, zakłada jakoby nie można było mieszać produktów wzbogaconych o glikol etylenowy z tymi, które wykorzystują glikol polipropylenowy. Nie jest to jednak prawdą. Jedyna zasada ograniczająca możliwość mieszania płynów, mówi, że nie można łączyć płynów zawierających dodatki organiczne, z tymi, które bazują na składnikach nieorganicznych. Nie powinniśmy zatem mieszać płynów OAT i HOAT z IAT.

Kolory płynów

Kolor płynu można traktować jako pewną radę, wskazówkę, nigdy jednak nie powinniśmy podchodzić do nich jako wiążącego wyznacznika. Obecnie, nie istnieje żaden zakaz co, do stosowania barwników przez producentów w swoich płynach. Prawdą jest, że większość płynów organicznych ma kolor różowy i pomarańczowy, a te z dodatkami substancji nieorganicznych często są zielone lub niebieskie. Nie zawsze jednak tak jest. Pamiętając, że nie powinniśmy stosować płynów organicznych z nieorganicznymi, gdyż osłabi to ochronę metalowych elementów, nie kierujmy się zatem kolorem płynu, gdyż nie zawsze kolor niebieski płynu będzie oznaczał jego nieorganiczne pochodzenie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKiedy zmienić opony?
Następny artykułJakie formalności są związane z kupnem auta?
Igor Barnaciak
Pasją do motoryzacji zaraził mnie tato, który w wolnych godzinach lubił dłubać przy swoim aucie. Teraz gdy znajdujemy na to czas robimy to wspólnie! :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ