Świece zapłonowe

Elementy, które mają niewielki rozmiar zazwyczaj są lekceważone. Tymczasem, jest to wyjątkowo błędne myślenie. Świece zapłonowe, to niewielkie elementy, które jednocześnie są jednymi z najważniejszych urządzeń w samochodzie, gdyż bez nich, silnik nie będzie w stanie pracować, a, co za tym idzie, nasze auto nie ruszy. Te maleństwa są wyjątkowo obciążane. Niech nie zmyli nas ich rozmiar. Świece zapłonowe pracują w warunkach ok. 1000 stopni Celsjusza, przyjmują napięcie liczące 40 000 woltów oraz ciśnienie 100 barów.

Świece zapłonowe występują w dwóch głównych rodzajach, a ich wybór podyktowany jest typem silnika w jakim zmuszone będą pracować. Jeżeli poszukujemy świec do silników benzynowych, wybierzmy świece iskrowe. Przy silnikach wysokoprężnych, egzamin zdadzą świece żarowe.

Jeżeli zależy nam na wytrzymałości świecy zapłonowej to powinniśmy zastanowić się nad tym, jaki jej typ wybrać. Wśród tych elementów wyróżnimy trzy typy pod względem występowania w nich elektrod. Świece z elektrodami standardowymi są najtańsze, ale i jednocześnie najmniej wytrzymałe. Pozorna oszczędność, tak naprawdę okaże się przepłaceniem. Ich cena kształtuje się bowiem średnio na poziomie ok. 10 zł, przy czym, świece wyposażone w elektrody irydowe, które gwarantują co najmniej o sto procent większą wytrzymałość, są zaledwie o pięć złotych droższe. Najdłużej podziałają świece wyposażone w elektrody platynowe. Ich koszt to ok. trzydziestu złotych za sztukę, ale są w stanie pracować nawet na przebiegu samochodu sięgającego do 100 000 kilometrów.

Najwięcej dylematu powoduje pytanie, jakiej świecy użyć w silniku napędzanym gazem. Ze względu na wyjątkowo wysoką temperaturę spalania w silniku, którego napęd stanowi LPG, w tym wypadku najlepiej sprawdzą się świece platynowe, czyli, te, które są najbardziej odporne na zużycie i na efekty działania wysokiej temperatury.

Świece iskrowe powinniśmy zmieniać średnio po zrobieniu przebiegu w zakresie od 30 000, do 100 000 kilometrów. Jeżeli chodzi o świece żarowe, to nie istnieje żadna granica przebiegu. Wymieniajmy je, kiedy się zużyją.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Następny artykułWłaściwa obsługa klimatyzacji
Igor Barnaciak
Pasją do motoryzacji zaraził mnie tato, który w wolnych godzinach lubił dłubać przy swoim aucie. Teraz gdy znajdujemy na to czas robimy to wspólnie! :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ