Wielu kierowców oszczędza tam, gdzie nie powinni tego robić, czyli przy poważnych naprawach bardzo złożonych układów przenoszących ogromne naprężenia i ogromną energię na kolejne elementy zestawu przeniesienia napędu. Jednym z nich jest właśnie sprzęgło, przy którym w większości współczesnych samochodów jest również koło dwumasowe, łożysko oporowe i inne pomniejsze elementy. Chociaż zwykle zużyte sprzęgło nie wpływa znacząco na jakość tłumienia drgań przez koło dwumasowe, to dobrze jest wymienić cały komplet sprzęgła naraz, co oszczędzi poważnych awarii i kosztownych napraw w przyszłości. Dlaczego tak jest i jak to wszystko działa od strony technicznej pokrótce postaramy się omówić w poniższych paragrafach…

Jak działa zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym?

Na początek rzecz najistotniejsza: sprzęgło to jedyny element samochodu, który jest non-stop włączony, a naciśnięcie pedału, czyli fachowo mówiąc dźwigni sprzęgła powoduje wyłączenie tego elementu, czyli odłączenie silnika od skrzyni biegów. W momencie naciśnięcia wspomnianego wcześniej pedału sprzęgła uruchamiamy cały mechanizm skomplikowanych inżynieryjny podzespołów. Na początek dźwignia sprzęgła uruchamia pompę sprzęgła, która przekazuje ciśnienie na siłownik sprzęgła, który z kolei porusza specjalną dźwignię odciągającą docisk i tarczę od drugiej powierzchni ciernej (opisujemy ogólnie najbardziej powszechny mechanizm, który może różnić się w zależności od marki i modelu samochodu!).

Tarcza sprzęgła złożona jest z docisku i dwóch powierzchni, które dzięki tarciu przekazują ruch obrotowy silnika na dalszy ruch obrotowy układu skrzyni biegów. Wraz ze sprzęgłem na tej samej osi zamontowane jest tak zwane koło dwumasowe, o dwóch powierzchniach pracujących na tej samej osi względem siebie (stąd nazwa „dwumasowe”). Zadaniem tego podzespołu jest tłumienie drgań skrętnych powstałych na niskich obrotach przy dużym obciążeniu silnika. Elementy koła dwumasowego mogą się wychylać nawet o więcej niż 90 stopni, ale dzięki temu zapewniają wysoką kulturę pracy silnika i niską wartość drgań wynikających z pracy skrzyni biegów i motoru. Jeżeli jeden z tych elementów zawodzi, a mowa tu w szczególności o tarczy sprzęgła, docisku i kole dwumasowym wraz z łożyskiem oporowym, to dochodzi do nadmiernego przeciążenia wału skrzyni biegów lub innych elementów umieszczonych w pobliżu uszkodzonej części, co może doprowadzić do szybszego zużywania się i co za tym idzie bardzo kosztownej awarii całego układu. 

Należy pamiętać też, aby nie dać się naciągnąć na zbędną naprawę dwumasy lub całego zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym, gdyż podobne objawy może dawać na przykład uszkodzony siłownik sprzęgła. Należy zatem sprawdzić typowe awarie dla tych podzespołów i dla danej marki oraz modelu.

sprzeglo

Ile kosztuje zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym?

Głównymi producentami zestawów sprzęgła z kołem dwumasowym są LuK, Sachs i w niektórych modelach samochodów Valeo. Ceny zestawów sprzęgła wraz z kołem dwumasowym zaczynają się od kilkuset złotych w autach niższej klasy lub z małymi silnikami, a kończą się nawet na kilku tysiącach złotych w samochodach wyższej klasy lub z bardzo dużymi pojemnościowo silnikami. Należy podkreślić, że zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym gwarantuje nam dopasowanie do siebie wszystkich kluczowych elementów układu. Dlatego właśnie nie należy oszczędzać na wymianie tylko jednego z tych elementów, bo oszczędność kilkuset złotych przełoży się w późniejszym terminie na stratę nawet kilku tysięcy. Napraw należy dokonywać w sprawdzonych – najlepiej z polecenia – warsztatach lub autoryzowanych serwisach obsługi pojazdów (ASO).

Sprawdź ceny zestawów sprzęgieł z kołami dwumasowymi w sklepie internetowym sprzeglo.com.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]