Katalizator to część samochodu, która jako jedna z pierwszych ulega awarii w stosunkowo nowych samochodach, a także powoduje wiele niedogodności w bardziej starszych modelach. Jednocześnie jest to prawie jedyna część zamienna, którą można sprzedać nawet w stanie niesprawnym. Pomoże w tym Autocatalyst Market Polska. Tutaj możesz szybko sprzedać katalizator dowolnej marki samochodu w najkorzystniejszej cenie.
Średni czas pracy katalizatora to tylko 100-150 tysięcy kilometrów. Ze względu na wysoki koszt części pojawia się logiczne pytanie: jak wydłużyć żywotność katalizatora? Aby to zrobić, przede wszystkim musisz wiedzieć, co wpływa na jego działalność.
Co powoduje przedwczesną awarię katalizatora
Na żywotność katalizatora wpływa wiele czynników. Wśród najważniejszych są następujące:
- regularne tankowanie paliwem niskiej jakości:
- częsta jazda po złych drogach;
- zbyt szybki styl jazdy;
- wykorzystanie dodatków dla oczyszczania systemów spalinowych;
- zatrzymywania w systemie zapłonu;
- nieprawidłowo ustawioną praca systemu zapłonowego;
- trafienie oleju do układu paliwowego.
Wpływ, który na katalizator ma niewłaściwa eksploatacja samochodu
Stosowanie paliwa niskiej jakości prowadzi do zwiększonej emisji sadzy i innych pierwiastków, które ostatecznie osadzają się w kanałach katalizatora. Jak tylko się to zaczyna odbywać, sadza może zostać usunięta, przedłużając służbę konwertera. Ale z reguły na początkowym etapie taka blokada praktycznie w żaden sposób nie wpływa na działanie samochodu i nie można jej zdiagnozować.
Benzyna ołowiowa jest szczególnie szkodliwa dla katalizatora. Z powodu niezgodności z normami technicznymi wypala się w układzie wydechowym, co prowadzi do topienia się warstwy katalitycznej. Taki konwerter spalin już nie da się odrestaurować.
Podczas jazdy po drogach o złej jakości istnieje ryzyko mechanicznego uszkodzenia katalizatora, ponieważ w większości samochodów jednostka ta znajduje się pod dnem samochodu. Wewnętrzna część neutralizatora w większości przypadków wykonana jest z ceramiki, która może ulec zniszczeniu pod wpływem wstrząsów lub silnych wibracji.
Zbyt energiczny styl jazdy zmusza katalizator do pracy w ekstremalnych warunkach, co nie może mieć pozytywnego wpływu na jego żywotność. To samo dotyczy dodatków dodawanych do paliwa. Niespalone elementy mogą zatkać kanały przetwornika.
Problemy w układzie zapłonowym mogą nieodwracalnie uszkodzić katalizator. Jeśli paliwo nie wypala się całkowicie w cylindrach, dzieje się to wtedy w układzie paliwowym. W ten sposób konwerter nagrzewa się powyżej dopuszczalnych temperatur i warstwa katalityczna może zacząć się topić. Często niespalone paliwo wybucha w układzie wydechowym. Zjawisko to stwarza dodatkowe ryzyko, ponieważ ceramiczne komórki mogą zacząć się kruszyć lub odłamywać.