Płyn chłodniczy

O tym, że sam wybór wymarzonego auta to tylko połowa sukcesu, nie trzeba nikogo przekonywać. Bardzo ważny dla trwałości wszystkich układów jest regularny serwis auta. Regularne wymiany oleju w silniku oraz skrzyni biegów według wskazań producenta, wymiana rozrządu czy klocków hamulcowych. Wszystko to wpływa na żywotność silnika, podzespołów i całego auta. Nie można wśród nich nie wymienić uzupełniania płynu chłodniczego. To on jest odpowiedzialny za prawidłowe działanie całego układu chłodzącego.

Płyn chłodniczy: jakie ma zadanie?

Płyn chłodzący stanowi kluczowy element wpływający na żywotność silnika. A chyba każdy chciałby, aby jego auto jeździło bezawaryjnie jak najdłużej. Przy sprawnym aucie o braku płynu poinformuje nas czerwona kontrolka w liczniku. Nie warto jednak czekać aż do momentu jej zapalenia. Płyn chłodzący to jak krew u człowieka, powoduje, że cały system chłodzenia działa prawidłowo. Jest to bardzo ważne, ponieważ utrzymuje odpowiednią temperaturę silnika. Ta z kolei ma wpływ na jego pracę, spalanie i przede wszystkim żywotność poszczególnych elementów. Uzupełnienie płynu chłodniczego jest bardzo ważne, ponieważ przegrzanie silnika może prowadzić do wielu różnych usterek, a nawet kompletnego zniszczenia silnika i wymusić jego wymianę lub remont. 

Z najczęstszych awarii spowodowanych nieodpowiednią ilością płynu to zniszczenie głowicy silnika, która najczęściej wykonana jest z aluminium. Jej wymiana to duże koszta i jest dosyć czasochłonna. Istnieje też zagrożenie wybicia w bloku silnika dziury przez tłoki, co powoduje konieczność remontu kapitalnego lub wymiany.  

Dlatego warto samemu co jakiś czas zajrzeć pod maskę auta. Efektywność silnika i czas jego bezawaryjnej pracy zależy w dużej mierze od poziomu płynu chłodzącego i tego czy regularnie jest uzupełniany. Oczywiście w starszych silnikach układ chłodniczy może być w którymś miejscu uszkodzony i tym trzeba będzie zająć się w pierwszej kolejności. Potencjalnych awaryjnych miejsc jest dużo, ponieważ układ chłodniczy to wiele połączeń między silnikiem chłodnicą, ale też systemem ogrzewania auta. W którymś miejscu może nastąpić wyciek, przez co częściej trzeba będzie go uzupełniać. Zaleca się co jakiś czas sprawdzić, czy poziom płynu w zbiorniku znajduje się między znacznikami minimum a maksimum. Istotne jest, aby znajdował się w tym zakresie. Czytaj więcej o wymianie płynu chłodniczego na https://autokosmetykaranking.pl/poradnik/jak-uzupelnic-plyn-chlodniczy/cdne_tinf

Kiedy i jak uzupełnić płyn chłodniczy?

Już po części poruszono temat kiedy wymieniać płyn. Są dwie możliwości. Samemu należy sprawdzić aktualny poziom płynu w zbiorniku, ewentualnie poinformuje nas o tym czerwona kontrolka na liczniku. Istotny jest też wybór środka odpowiedniego do aktualnych warunków pogodowych. Każdy płyn chłodniczy, ma określony zakres temperatur, w jakich działa prawidłowo. W zimie niezbędny będzie odpowiedni płyn, który nie zamarznie w chłodnicy podczas postoju z minusowym zakresem temperatur. 

Warto zwrócić uwagę również na markę płynu, czy jest to zaufany producent oraz to czy jest możliwe mieszanie płynu z innymi rodzajami. Raczej nie stanowi problemu znalezienie takiego płynu, który jest uniwersalny. Większość producentów oferuje tego rodzaju środki. Oczywiście bardzo istotna jest też pewność, że cały układ chłodzenia jest szczelny. Jeśli nie, to mimo regularnego uzupełniania silnik i tak może ulec przegrzaniu i doprowadzić do kosztownej awarii. 

Sam proces uzupełnienia płynu chłodniczego jest równie prosty jak uzupełnienia oleju silnikowego (nie wymiany). Oczywiście jak większość prac przy silniku, tę też należy wykonać dopiero po jego ostygnięciu. W innym wypadku ryzykujemy ciężko gojącymi się oraz bolesnymi oparzeniami. Zawsze trzymajmy się zasady, że bezpieczeństwo przede wszystkim. Przy zachowaniu odpowiednich środków bezpieczeństwa można go uzupełnić bez pomocy mechanika, nawet pod blokiem. Praca ta nie wymaga też żadnych nawet najprostszych narzędzi. 

Jednak o kilku rzeczach poza ostygnięciem silnika należy pamiętać. 

  • Najważniejsze jest odpowiednie odpowietrzenie układu chłodzenia. Jeśli mamy pewność, że silnik jest już zimny, należy odkręcić zawór spustowy. Zawór ten odpowietrzy cały system. Znajduje się najczęściej przy zbiorniku na płyn chłodzący. 
  • Po uwolnieniu się powietrza z systemu chłodzenia odkręcamy korek zbiornika na płyn chłodzący i dolewamy odpowiednią jego ilość, tak aby płyn znalazł się między wskaźnikiem minimum a maksimum. 
  • Zakręcamy korek oraz odpalamy silnik przy pozostawionym odkręconym zaworze spustowym. 
  • W momencie kiedy zacznie się wylewać płyn z zaworu spustowego, zakręcamy go i wyłączamy silnik. 
  • Pozostało już tylko odczekać do ponownego ostygnięcia silnika i ponownie uzupełnić płyn jeśli taka zajdzie potrzeba.
[Głosów:2    Średnia:1.5/5]